13 sep 2016
september 13, 2016

Šelma v lone panny

V znameni zverokruhu

PANNA (23.08.-22.09.)
Nie, nejde o nič erotické ani zvrátené. Tou „skrytou šelmou“ je sval – m. Iliopsoas (ohýbač bedrového kĺbu), ktorý verne sprevádza driekovú chrbticu, vystieľa panvu a podopiera vnútornú časť bedrového kĺbu. Ohýba stehno dopredu, pomáha z ľahu do sedu, upravuje držanie tela a chôdza bez jeho účasti ani nie je možná. Na druhej strane však vie i poriadne znepríjemniť život. Je dynamickým svalom a má rád pohyb. Ak je neustále dráždený dlhým vysedávaním a  nemôže sa natiahnuť ako aj predviesť vo svojej typickej aktivite, ukáže svoje pazúry. A tie sú veru riadne ostré. Dá ich pocítiť hlavne krížom, ale neušetrí ani slabiny či predné a vnútorné stehno.

Väčšina z nás je viac alebo menej asymetrická, takže i v tomto prípade sa bolesť ozve na jednej a to prevažne zaťažovanej strane. Je nepríjemná, a tak sa šelmou napadnutý človek snaží ešte menej pohybovať. Schúli sa, odľahčí jednu nohu a stále viac sa zamotáva do začarovaného kruhu. Nerovnomerne zaťažované svaly sa tiež začnú búriť a pridajú sa k svojmu postihnutému kamarátovi. Hotové nešťastie, pretože v tej chvíli je už počiatočný problém skrytý kdesi vnútri snehovej gule, ktorá medzičasom nabrala úctyhodné rozmery. Bolí všetko. Krk, ťažko sa dýcha, pribudnú problémy s vyprázdňovaním, ani noha už neslúži tak ako by mala. Skrátka celý človek je akosi nanič. A viete čo býva občas skvelým rozuzlením  tejto situácie? Keď sa pri podrobnom vyšetrení nič svetoborné nenájde a nešťastník skončí v rukách niekoho, kto pomýlený pohybový aparát postupne umravní. Stačí pritom pohľad na celého človeka, v jeho typických stereotypoch a z rozbitej mozaiky poskladať vynovený obraz.

A čo môže vyliečená panna urobiť preventívne? Ak už je z akéhokoľvek dôvodu donútená dlho sedieť, nemala by držať „skrytú šelmu“ v príliš obmedzenom priestore. Takže hlboké a pohodlné manažérske kreslo nie je namieste. Stehno potrebuje byť v 100 až 120 stupňovom uhle vzhľadom na trup, čo je možné docieliť sedom na špeciálnej dynamickej stoličke, prípadne použitím šikmej a v ideálnom prípade aj nestabilnej podložky. V aute to samozrejme nejde. Neostáva nič iné ako si spríjemniť cestu pravidelnými prestávkami s krátkou chôdzou, uvoľnením a natiahnutím nôh. Nehovoriac o tom, že sa panna na chvíľu stane zaujímavým objektom pre okoloidúcich.

A čo doma? Pocvičiť si a skúsiť natiahnuť predné stehno v polohe na boku do zanoženia. Malo by sa bez problémov dostať do jednej línie s trupom, prípadne 5 stupňov dozadu, samozrejme bez pohybu panvou.

Autor článku
MUDr. Monika Klenková


detská a rehabilitačná lekárka