Lev ( 23.7 – 23.8 )
Čo obdivujeme na veľkej mačke? Silu, rýchlosť, dokonale zvládnutý pohyb. Behom krátkeho okamihu nádherná socha, ktorá sa v inej chvíli pripraví na útok a skočí. Tri fázy motoriky, aké poznáme i u ľudí a sú neoddeliteľnou súčasťou Pilatesovho štýlu. Štýlu, ktorý ukazuje cestu pomýleným svalovým protihráčom, formuje ich prirodzený tvar a upravuje dĺžku. Dovolí nakrivo postaveným kĺbom vrátiť sa z nesprávnej cesty späť. Štýlu, kde každý cvik začína z presne určenej štartovacej polohy, z ktorej precízne príkazy centrálneho dispečera navedú svalové reťazce do prípravnej fázy, aby následne skoordinovali svoju aktivitu do súzvuku oku lahodných tónov, akoby boli odjakživa predurčené na túto činnosť.

Je to tak. Pozeráte sa na človeka ovládajúceho metodiku a nadobudnete dojem, že cvičenie je úžasne jednoduché, ba priam až ľahké. Akoby ste sa zvonka pozerali na vzdušný vír. Jeho silu, rýchlosť a smer by ste pocítili len v jeho vnútri. Na rozdiel od prírodného živlu, tento cvičebne – štýlový vás nezničí, práve naopak, pomocou neho získate jedinečnú schopnosť ovládať svoje telo do detailov, precítiť prácu vlastných svalov. Spoznáte svoje pohybové nedostatky a máte šancu ich odstrániť alebo aspoň zmierniť. Zmeníte reč svojej telesnej schránky, ktorá si nájde nielen svojich obdivovateľov, ale i závistlivcov, hlavne z radov tých, pre ktorých sa stáva zemský povrch veľmi príťažlivý a nedokážu alebo nechcú proti tomu nič urobiť.

Na otázku, prečo je to tak, prečo je skutočná Pilatesova metodika tak výnimočná, existuje zopár odpovedí. Využíva prvý stupeň motorického učenia a jej súčasťou sú dostatočne pomalé, presné a kontrolované pohyby, pri ktorých má hlavný kapelmajster dostatok času drobnými korekciami dostatočne vylepšiť a zekonomizovať zapojenie svalových skupín, pričom je zrejmé, že akceptuje informácie z periférie, porovnáva ich s uloženými engramami a neustále koriguje. Výsledkom je nielen dokonale zrealizovaný cvik, ale i využitie svalových súhier v bežných aktivitách dňa. Tisíckrát opakované sa stáva tak samozrejmým, že múdra mozgová kôra sa čiastočne vzdá svojej zodpovednosti a prenesie riadiace kompetencie na nižšie postavené štruktúry. Ich réžia nie je taká vysoká, takže vidíme istú paralelu v našom živote. I tam sa hovorí o neustálej ekonomizácii. Súčasťou pohybového programu v Pilates štýle je netradičná aktivácia svalstva v určitom vektore s axiálnym ťahom, čo je prvým predpokladom zachovania dĺžky svalu a jeho fyziologického metabolizmu. Nedochádza k preťažovaniu pohybového systému a preto sa po cvičení nevyskytuje typická svalová horúčka. Ďalším dosť významným faktom je stabilita osového aparátu, ktorú nie je ťažké dosiahnuť, pokiaľ človek zistí, že okrem povrchových pohybových štruktúr má i nejaké vnútorné a preberie ich zo sladkého ničnerobenia.

Takže milí levovia a levice, nikdy nie je neskoro priblížiť sa ovládnutím pohybu k našim zvieracím predkom a neostať v hanbe. Odmena vás určite neminie.

Autor článku
MUDr. Monika Klenková


detská a rehabilitačná lekárka